Zomervakantie of wintersport?

Op vakantie gaan met kinderen met AD(H)D of autisme is soms lastig. De dagelijkse structuur veranderd en daardoor verdwijnt ook een stukje veiligheid.

Inzicht

Ik ben zelf helemaal fan van de zomervakantie. De laatste jaren, met de kinderen kiezen we voor een camping in een warm land waarbij een zwembad aanwezig is. Omdat we het ook leuk vinden om dingen te ondernemen plannen we ook nog een aantal leuke uitstapjes en doe-activiteiten in de omgeving. Na twee weken is iedereen van ons gezin weer helemaal ontspannen.

Maar hoe plan je een zomervakantie voor een gezin wanneer één van de kinderen  behoefte heeft aan voorspelbaarheid en houd je het tegelijkertijd voor alle gezinsleden een ontspannende en leuke zomervakantie?
Ouders kennen hun kinderen goed en met een goed plan zal de zomervakantie in veel gezinnen ook goed verlopen. Want door goed te plannen kan een zomervakantie zorgen voor heerlijke prikkels.

Structuur & voorspelbaarheid

Sinds een aantal jaren gaan we met ons gezin ook op wintersportvakantie. Wat me opvalt tijdens de wintersportvakantie is de structuur en de voorspelbaarheid. Je staat vroeg op en gaat ontbijten. Dan trek je je skikleren aan en loopt naar de skibus of naar de skilift. Aangekomen op de piste ga je een aantal pistes skiën. Degene die wat meer uitdaging nodig hebben kiezen een rode of zwarte piste. En voor degene die niet zo’n skitalent zijn (zoals ik) zijn er makkelijkere pistes.  Of je gaat met z’n allen dezelfde piste doen. Ergens in de ochtend drink je met z’n allen een warme chocolademelk of een kopje koffie en je gaat weer verder. In de middag ga je eten en doe je weer een paar pistes en tegen een uur of 3 ga je richting de aprés ski of richting je eigen vakantiehuisje. Van een dag bewegen word je moe dus de avonden zijn tijdens de wintersport vaak kort.

Elke dag op de piste verloopt in principe hetzelfde. Daarnaast geeft het skiën je heel veel diepe druk prikkels en evenwichtsprikkels. Dit heeft een positieve invloed op de alertheid en dit zijn de prikkels waar veel kinderen met AD(H)D en autisme ook behoefte aan hebben.

Sandra Stultiens-Houben | blogger Wijzermetjebeperking.nl

Kinderen leren door de bewegingen te doen

Afgelopen jaar sprak ik met een moeder die een jong kind had met autisme en AD(H)D en die haar eigen zoon al heel lang niet zo gelukkig had gezien. Haar zoon zat elke ochtend in de skiklas. Alles wordt uitgelegd door middel van voor- en nadoen. Kinderen leren door de bewegingen te doen. Ze hoeven hierdoor niet nog extra prikkels op te zoeken. Iets wat je in de klas wel ziet gebeuren. Daar wordt van kinderen verwacht dat ze veel zitten; luisteren naar de instructie van de leerkracht en dan een taak uitvoeren aan hun tafel. Een kind dat behoefte heeft aan extra prikkels zoekt deze zelf op en dat wordt gezien als moeilijk gedrag.

Mocht je kiezen voor een wintersport vakantie en wil je je kind niet in een skiklas zetten dan zijn er in Nederland voldoende mogelijkheden om al skiën te leren. Ik woon zelf in Nederweert en volg jaarlijks skilessen bij Snowpeak (www.snow-peak.nl) Dit is een indoor rolskibaan waarbij je de techniek van het skiën goed leert. De lessen worden gegeven door skileraren die heel goed kunnen afstemmen op de ondersteuningsbehoefte van alle cursisten, jong of oud, ervaren of beginners.  Voor kinderen is dit in de maanden dat ze meer binnen zitten in verband met het weer ook prettig om op deze manier extra prikkels op te doen.

Over Sandra Stultiens-Houben | www.autismeprikkels.nl

is leerkracht en heeft een masteropleiding tot autismespecialist afgerond. Sinds 1997 is zij werkzaam op de MBS Eindhoven, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. In 2012 bracht ze, als  co-auteur,  het boek “Prikkels in de groep!” uit.  Daarnaast heeft Sandra een eenmanszaak met de naam Autismeprikkels. Mensen kunnen hier terecht voor begeleiding, coaching, advies en educatie op maat!

Recente berichten