Digitale toegankelijkheid

Wat heb je nodig om te kunnen internetten? Voor de meeste mensen is het antwoord: ‘Wifi!’.

Maar wist je dat in Nederland miljoenen mensen ook met wifi niet ver komen? Dat komt omdat de meeste websites, video’s en pdf-documenten niet toegankelijk zijn voor veel ouderen en mensen met een beperking.

Denk bijvoorbeeld aan blinden die met hun screenreader niet op een website kunnen komen omdat deze niet toegankelijk gebouwd is.

Of een ander voorbeeld: ik ben zwaar slechthorend en werk als social-mediamanager. Een groot deel van de online content bestaat uit filmpjes en om die te kunnen volgen heb ik ondertiteling nodig, maar die ontbreekt 9 van de 10 keer.

Feitelijk is hier sprake van discriminatie en buitensluiting. Toegankelijkheid wordt gezien als iets leuks is dat we toevoegen, maar vergis je niet, het is gewoon een mensenrecht. Jij hebt het recht om mee te doen en dus ook om toegang te hebben tot online informatie. Maar hoe zorgen we dat bedrijven en anderen dit ook gaat begrijpen?

Nieuwe wetswijziging

Allereerst is het belangrijk voor jou als internetgebruiker, maar ook voor bedrijven, om te weten dat toegankelijke websites en content niet meer vrijblijvend zijn. Vanaf 14 juli 2016 treedt het verdrag inzake rechten van personen met een handicap in Nederland in werking. Deze vraagt om toegankelijk gebouwde websites en content!

Vertel je frustratie bij discriminatie

Net zo belangrijk is de intrinsieke motivatie van een organisatie om écht te willen veranderen. Daarvoor is het belangrijk dat ze ‘het verhaal erachter’ horen. Mijn verhaal en jouw verhaal dus. Zodat de ander begrijpt dat het heel frustrerend en verdrietig is om niet bij online informatie te kunnen komen.

Dat is wat ik heb geleerd, maar in het begin dacht ik: ‘Ik ga niet zielig doen en pak dit ‘gewoon zakelijk’ aan. Ik schreef naar communicatie-afdelingen om te vragen of ze hun filmpje(s) wilden ondertitelen omdat ik slechthorend ben en met mij nog ruim 1,5 miljoen Nederlanders. Vol verwachting keek ik uit naar hun bevestigende antwoord, maar kreeg steeds weer terug: “Tot onze spijt beschikken wij niet over de technische mogelijkheden om het filmpje te ondertitelen”.

Website toegankelijkheid 380x250px

Toen gooide ik het om: ik stuurde een bericht waarin stond dat het ontzettend frustrerend voelt dat ik hun filmpjes niet kan volgen. Dat het mij belemmert om mijn werk als social-mediamanager goed te kunnen doen. Dat ik mij buitengesloten voel. En dan pas komt er echt contact want mijn vraag naar ondertiteling wordt gevoelsmatig begrijpelijker voor de ander. En dan werk je aan de intrinsieke motivatie van een bedrijf om écht te veranderen.

Doe je mee?

Ik verzamel verhalen van mensen die, net als ik, ook ervaringen hebben met digitale (on)toegankelijkheid. Juist om de bekendheid te vergroten en krachten te bundelen. Wil jij jouw verhaal met mij delen? Mail dan naar: info@biancavanderhorst.nl. Of ga naar de openbare Facebookgroep: ‘meldpunt slecht toegankelijke websites’ en laat je reactie achter. Ik hoop dat je van je laat horen!

Liefs,
Bianca

Over: Bianca van der Horst | www.100procentslechthorend.nl

100% Slechthorend: omdat je niet horend bent en niet doof!
– focus op mogelijkheden en perspectief
– praktische, zinvolle informatie
– veel ruimte voor onderlinge uitwisseling
– empowerment en humor

Kijk ook op:

Recente berichten